Volgende Race: Honda Indy 200 at Mid-Ohio, 05 Juli
Will Power, St. Petersburg

Power en Castroneves top, Briscoe flop

Geplaatst
Gewijzigd
Geschreven door
Tijdens de kwalificatie voor de Honda Grand Prix of St. Petersburg waren de verschillen tussen Team Penske erg groot. Will Power en Helio Castroneves reden zich zonder grote problemen in de Firestone Fast Six sessie, waar Power de pole pakte en Castroneves niet ontevreden kon zijn met een vijfde plaats. Ryan Briscoe daarentegen maakte een strategische fout en viel daarmee in het zeer competitieve IndyCar Series veld terug naar de negentiende startplaats.

“Tot op heden is het een erg goed weekend voor mijn team,” concludeerde Power, die tot op heden in alle trainingen het snelst was. “We staan nog steeds vooraan, daar ben dus ik blij mee. We hebben er elke sessie hard voor moeten werken en hebben geprobeerd rode (alternatieve) banden te sparen om uiteindelijk de pole te kunnen pakken. We zouden teleurgesteld zijn als we onze voorsprong weg hadden gegeven.”

Doordat Castroneves zijn rode, alternatieve banden al vroeg in de training intensief moet belasten om de boot niet te missen, was de Braziliaan in de Fast Six sessie vrijwel kansloos in de strijd om pole position. Desondanks verwachtte hij niet dat hij zijn teamgenoot had kunnen passeren.

“Vorig jaar brak Will Power zijn rug en misschien moet hij dat dit jaar nog maar een keer doen, hij gaat veel te snel!” Grapte Castroneves. “Dit is een geweldig resultaat en hij heeft het super gedaan. We willen natuurlijk wel dat hij het erg goed doet, maar hij mag niet teveel punten van ons afnemen. Anders kom ik in de problemen! Morgen zal het een goede race worden, zolang iedereen maar door de eerste bocht komt. Het was een geweldige dag en iedereen moest er vol voor werken om de top zes te behalen. Hopelijk kunnen we meer punten dan in Brazilië scoren om wat plaatsen in het kampioenschap te stijgen.”

Ryan Briscoe leek na een derde tijd in de derde vrije training één van de coureurs te zijn die zonder problemen door zou kunnen stoten naar de Fast Six sessie. Echter ging het met de bandenstrategie in het eerste segment volledig fout, waardoor er niets meer in zat dan een positie in de staart van het veld.

“We waren de eersten die met de rode banden de baan op reden en gingen vervolgens over op de zwarte (standaard) banden, dat bleek een erg slechte timing te zijn,” blikte Briscoe terug. “De baan werd gedurende de sessie iets sneller en we hadden de rode banden aan het eind van de training nodig. Het is erg teleurstellend, want mijn wagen is al het hele weekend snel en we hebben een goede wagen voor de race, maar starten niet waar we thuis horen. Het komt wel goed. Ik heb een geweldige crew en de beste racestrategist die er is. Als we de incidenten in de eerste ronden kunnen te ontwijken, zit er een goede race in het verschiet.”

FotografieGib Stoffmann / OpenWheelWorld.net
Deel op Social Media
reacties Nog géén reacties