OpenWheelWorld.net Home
scott dixon
linker balk
Volgende Race
Grand Prix of St. Petersburg
07 Maart, 19:00 CET

Poll
Rijdt James Hinchcliffe in 2021 weer fulltime IndyCar?
79% 79% Ja
21% 21% Nee, alleen parttime
0% 0% Nee, helemaal niet meer


Foto v/d week
Surfers Paradise gaat niet alleen om racen

OpenWheelWorld.net

Scott Dixon krijgt controversiële overwinning in Edmonton

Scott Dixon, Dario Franchitti, Will Power, Edmonton In één van de meest bizarre ontknopingen in de geschiedenis van de Amerikaanse openwheel racerij heeft Scott Dixon de overwinning in de Honda Indy Edmonton van de wedstrijdleiding gekregen. Ondanks dat Helio Castroneves de eindstreep als eerste passeerde, zou de Braziliaan dit hebben bereikt door het blokkeren van een concurrent tijdens de laatste herstart. Will Power wordt als tweede geklasseerd, voor Dario Franchitti.

Na het zwaaien van de groene vlag voor de start van de race kon polesitter Will Power zonder problemen de leiding behouden, voor Helio Castroneves en Scott Dixon. In het achterveld begon Milka Duno haar proefperiode niet best door al in de tweede bocht te spinnen. Na hulp van het Holmatro Safety Team kon ze haar weg zonder neutralisatie kortstondig vervolgen, voordat ze haar wagen enkele ronden later in de pit moest parkeren.

Helio Castroneves, EdmontonPas na 46 ronden mocht de pacecar voor de eerste maal zijn motor starten toen Alex Lloyd in Bocht 5 achterstevoren was gegaan en met een afgeslagen motor in het gras stond.

Nadat de baan weer was vrijgegeven duurde het niet lang voordat de pacecar opnieuw in de baan moest komen toen EJ Viso in een overenthousiaste inhaalactie Simona de Silvestro aanreed. De Silvestro reed tot dat moment met een zevende plaats een ijzersterke race, maar verloor met dit incident één ronde. Voor dit incident werd Viso bestraft met een drive-through penalty.

Alex Tagliani, EdmontonAlsof het een herhaling was van de vorige week verreden race in Toronto duurde het na het zwaaien van de groene vlag slechts één bocht voordat de gele vlag opnieuw ter hand genomen kon worden. In de eerste bocht probeerde Alex Tagliani Tony Kanaan buitenom te passeren, waarbij Kanaan onvoldoende ruimte gaf en tegen de zijkant van de Canadees reed. Tagliani spinde hierdoor, waarna Mario Romancini in de mêlee tegen de gespinde wagen klapte.

Pas na de derde herstart kon het volledige veld volledig zonder problemen terug op snelheid komen, al kwam Briscoe minder vlug op snelheid van de Ganassi coureurs en werd door beide rode bolides gepasseerd.

Will Power, EdmontonVooraan behield Power tijdens de laatste serie pitstops de leiding, maar koos tijdens zijn pitstop voor de zwarte, standaard banden, waar de concurrentie voor het rode, alternatieve rubber koos. Dit kostte de coureur met startnummer 12 veel snelheid, waarna Castroneves onderstreepte dat er in IndyCar zeker geen teamorders worden gebruikt door zijn teamgenoot en leider in het kampioenschap in Bocht 1 met een gewaagde actie te passeren. Na te zijn gepasseerd kon Power langzaam weer op snelheid komen, terwijl Dixon vlak onder zijn staart reed.

De Silvestro reed na te zijn aangereden weer een goede inhaalrace naar de elfde plaats, maar moest in de 89ste ronde haar wagen met een technisch probleem parkeren. De Zwitserse deed dit op een gevaarlijke positie op de baan en veroorzaakte daarmee de laatste neutralisatie, welke grote gevolgen zou hebben op de laatste ronden.

Will Power, EdmontonTijdens de herstart probeerde Power via de buitenkant Castroneves te passeren, terwijl Castroneves de binnenlijn in Bocht 1 reed. Beide coureurs gingen echter wijd en gaven ruimte aan Dixon om ernaast te komen. Castroneves kon voor Bocht 2 nog wel de eerste plaats behouden, terwijl Power terugviel naar de derde plaats.

Toen Castroneves enkele ronden later als eerste over start/finish reed, werd niet de Braziliaan, maar de op de tweede plaats rijdende Dixon als winnaar geklasseerd. Volgens de wedstrijdleiding had Castroneves tijdens de herstart een concurrent geblokkeerd (Power of Dixon), waardoor hij een tijdstraf kreeg en terugviel naar de tiende positie.

Scott Dixon, EdmontonWoedend stapte Castroneves na afloop van de uitloopronde uit zijn wagen en liep in één rechte lijn naar wedstrijdleider Bryan Barnhart om verhaal te halen. Dit terwijl Dixon vol ongeloof uit zijn wagen stapte en nog moest wennen aan het feit dat hij volgens de wedstrijdleiding de winnaar van de Honda Edmonton Indy zou zijn.

Deze race zal ongetwijfeld een staartje krijgen, waarmee de overwinning van Dixon nog onzeker zal blijven.



Volledige uitslag van de race op Edmonton


Share |
Geplaatst
Gewijzigd 26-07-2010, 12:07
Geschreven door
Fotografie IMS


  16 reacties !

fanvandoornbos, 26-07-2010, 01:59

Gek! Begint de indycar nu ook al op de f1 te lijken..wat een beslissing zeg!!
Verder wel een leuke race Glimlach

Patrick, 26-07-2010, 02:04

Nouja, er waren tenminste geen teamorders...

Maar het is duidelijk dat de wedstrijdleiding geen flauw idee heeft wat er in hun eigen reglement staat. Bijzonder slechte keuze, die in mijn ogen meer dan terecht aan te vechten hoort te zijn. Verder zou dit een prachtig moment zijn om mr. Barnhart eindelijk uit zijn functie te zetten, hij heeft sinds de 'hereniging' nauwelijks iets goeds gedaan.

fanvandoornbos, 26-07-2010, 02:07

Barnhart ja daar las ik al meer klachten over..en idd het zijn i.i.g geen teamorders

psixty4, 26-07-2010, 10:47

saai begin, verder mooie race, heerlijk zo'n herstart n paar ronden voor het einde, alleen jammer dat de wedstrijdleiding vreemde beslissingen neemt . . . Helio is voor mij de morele winnaar

xkruiserx, 26-07-2010, 10:59

net ff het filmpje met barnart gezien en ... wat in de regels staat is fout. je mag niet "inside" verdedigen. dat is hetzelfde als tegen een schutter zeggen je mag niet vuren als er op je geschoten wordt. Totale idiote regel. en over teamorder gesproken het is toch logisch en wat maakt het uit. Formule 1 is toch op weg naar de dood. saai tot en met. we beginnen al te spreken van een mooie race met 1 crash.

Patrick, 26-07-2010, 11:30

xkruiserx> Nee, je mag wel aan de binnenzijde van de baan gaan rijden, zolang je je lijn maar niet meer dan één keer wijzigt (zodat je niet slingerend over de baan reed, wat in Europa wel kan).

Het enige wat je kunt zeggen is dat Castroneves in Bocht 2 zou hebben afgesneden, maar als hij dat niet had gedaan had hij simpelweg de bocht moeten missen.

xkruiserx, 26-07-2010, 14:08

http://www.youtube.com/watch?v=1e-J6LWropo&feature=player_embedded#at=77 of ik ben gek .... maar hier legt barnhart toch uit dat je niet aan de binnenkant mag verdedigen

Haiko, 26-07-2010, 18:07

Ik maak er ook uit op dat Castroneves daar gewoon niet mocht rijden. Alleen als inhalend coureur heb je daar wat te zoeken. Hij heeft het nergens over switchen van lijnen toch ?

Het zou wel logischer zijn als je niet van lijn mag wisselen, maar zoals de regels in dit filmpje en in de driversmeeting zijn uitgelegd was dit dus inderdaad fout. Erg krom...

Patrick, 26-07-2010, 20:57

Vreemd, in de bijna zes seizoenen dat we met ChampCar.nl / OpenWheelWorld.net de Amerikaanse openwheel racerij verslaan heb ik nog nooit van deze regel gehoord en deze had dan bijzonder veel toegepast kunnen worden, minimaal in elke race wel meerdere keren.

De reglementen die altijd zijn gehanteerd zeggen dat je je racelijn niet mag wijzigen en zo is het altijd geweest. Misschien speelt hier mee dat je duidelijker kunt zien.

Trouwens keek ik net de start van de race nogmaals en Will Power moet ook bestraft worden! Bij de start kwam ook hij niet over de 'middenlijn' van de baan. Lol, Barnhart maakt IndyCar weer het lachertje van de Amerikaanse racerij. Boos

fanvandoornbos, 27-07-2010, 18:55

Misschien dat deze regel voor deze nog al brede baan wat strakker wordt gehanteerd..erg jammer want als fan wil je toch dit soort manouvres en acties zien op de baan...volgende keer netjes 86 rondjes achter elkaar blijven rijden jongens NeeNee!

237.498 mph, 27-07-2010, 20:06

Bij iedere herstart, geldt die regel.
Ik was zelf ook zeer verontwaardigd dat Helio zijn race werd afgepakt. Ik kon het blokken nergens herkennen. Tot ik de drivers meeting opnames zag, hierin werd voor mij duidelijk dat Helio aan de buitenste helft van de baan moest rijden, tenzij hij een inhaalpoging ondernam. Dus hij reed gewoon op een voor hem verboden zone. Einde discussie.
Toch een belachelijke regel.

Patrick, 27-07-2010, 21:36

Als het een regel zou zijn die in elke rijdersbriefing besproken zou worden, dan zou deze gewoon consequent gehanteerd moeten worden en dit zou betekenen dat er gewoon meerdere coureurs per race bestraft zouden moeten worden.

Maar wat er nu gebeurd is dat men de regel voor het eerst gebruikt op een bijzonder crusiaal moment. Bovendien was de manier waarop het gebeurde zeker geen reclame voor de serie.

xkruiserx, 27-07-2010, 23:06

ff een vraag geldt deze belachelijk regel ook op oval want dat is het einde van 2 of 3 dik rondes lang race. dan zou ik als ik Duno was (zag er ouderwets knullig uit die spin) langs de muur rijden iedereen krijgt dan toch wel een keer een penalty. Stel voor Duno in Victory lane. poe

xkruiserx, 27-07-2010, 23:09

nog ff wat. Wat een ... tekst van barnhardt ja wij creëren de situatie niet maar NEE je zit toch ook neit te racen als ik dat hoor zeggen ziet ik zo hard in de lach dat ik wel last van me maag krijg

237.498 mph, 27-07-2010, 23:10

Patrick> Meerdere coureurs zouden bestraft per race als het voor ieder moment en plaats in de race betreft, maar volgens mij betreft het enkel voor de herstarts richting de eerste bocht. Hier mag je niet aan de binnenkant van de baan rijden tenzij je een inhaalpoging doet. Helio was niet aan het inhalen, dus mag hij daar volgens de regel niet rijden.

Wolf_pd, 30-07-2010, 12:19

Is dit niet de regel die ervoor moet zorgen dat je de gevaarlijke situaties krijgt zoals op Cleveland ook nog wel eens in turn 1 plaatsvonden?

Gerucht gaat overigens dat Edmonton een andere layout zou kunnen krijgen. Dit zou tegelijkertijd met het nieuwe schema van 2011 worden gepresenteerd.
As I said, rumor, ik heb geen officiele bron, anders dan een krantenartikel (link volgt)


Barber Motorsports Park
Barber Motorsports Park
Maandag - 2 November
 16:00 Sessie 1

Barber Motorsports Park
1. R. VeeKay 1:05.615
2. C. Herta 1:05.738
3. P. O’Ward 1:05.905
4. A. Rossi 1:06.017
5. J. Harvey 1:06.099
Volledige uitslag

IndyCar Series stand

Officiële sites