OpenWheelWorld.net Home
scott dixon
linker balk
Volgende Race
Grand Prix of St. Petersburg
07 Maart, 19:00 CET

Poll
Rijdt James Hinchcliffe in 2021 weer fulltime IndyCar?
79% 79% Ja
21% 21% Nee, alleen parttime
0% 0% Nee, helemaal niet meer


Foto v/d week
Surfers Paradise gaat niet alleen om racen

OpenWheelWorld.net

Randy Bernard ontslagen als IndyCar CEO

Randy Bernard Randy Bernard is door de Raad van Bestuur van Hulman & Company de laan uitgestuurd en zal niet langer CEO zijn van de IndyCar Series. In een extra vergadering op zondag werd na stemming door de leden van het familiebedrijf, dat eigenaar is van zowel de Indianapolis Motor Speedway als de IndyCar Series, Bernard de keuze gegeven zelf op te stappen of hij zou geforceerd de deur gewezen worden, waarop Randy Bernard de vreedzame optie koos. Ondanks het vertrek van Bernard benadrukt de nieuwe interim CEO Jeff Belskus dat de serie niet te koop staat.

De afgelopen weken deden veel geruchten de ronde over een mogelijke overname bod van Tony George samen met enkele teambazen. Hoewel Hulman & Company consequent ontkende dat IndyCar te koop stond lijkt het erop dat de vele speculaties wel tot onrust binnen de organisatie heeft geleid.

Jeff Belskus, die al als directeur van de Indianapolis Motor Speedway in het Raad van Bestuur vertegenwoordig was, liet in het persbericht optekenen: "We zijn erg dankbaar voor de onvermoeide inzet die Randy geïnvesteerd heeft in het leren, begrijpen en werken aan de groei van de IndyCar Series over de laatste drie race seizoenen. Nadat zowel Randy als onze organisatie gereflecteerd heeft op het afgelopen seizoen en als we naar de mogelijkheden voor ons kijken en hoe we het beste daaruit voordeel kunnen halen, zijn we overeengekomen dat de timing juist was om de wegen te scheiden."

Randy Bernard, Las Vegas Motor SpeedwayRandy Bernard, die nog wel in een adviseur rol bij de IndyCar Series verbonden blijft, gelooft dat de serie in een betere staat is dat toen hij aantrad: "Ik heb genoten van de mogelijkheden om met de hele IndyCar gemeenschap te werken, de teams, coureurs, loyale partners en fans. De laatste drie jaren kende soms opwindende, soms moeilijke tijden. Maar we hebben een fundering gelegd voor IndyCar dat het mogelijk maakt te groeien over de komende jaren, en ik ben trots op wat iedereen bereikt heeft sinds ik aangetreden ben."

Share |
Geplaatst
Gewijzigd 28-10-2012, 23:49
Geschreven door
Fotografie IMS


  8 reacties !

fanvanindycars, 29-10-2012, 10:16

Ik hoop niet dat dit van negatieve invloed is op de series.Begrijp het ook niet echt.Heb de afgelopen jaren genoten en vind dat ze op de goede weg zijn.Het zal wel weer een politiek spelletje zijn.Erg jammer.

heliofan3, 30-10-2012, 17:27

Bernard heeft zijn best gedaan, eerlijk waar, maar een aantal zeer succesvolle races waren ineens niet zo succesvol meer en verdwenen van de kalender. Hij zorgde dan wel voor de terug keer naar New Hampshire Motor Speedway en Las Vegas Motor Speedway en hoe goed die ideeën ook waren, de tribunes waren niet goed gevuld tijdens deze races. Deze man was ingehuurd om de series te promoten en in die zin denk ik dat de man heeft gefaalt en dat Hulman

heliofan3, 30-10-2012, 17:41

& Co. er goed aan heeft gedaan door hem aan de kant te zetten. Wel vindt ik het meer dan terecht dat hij een andere rol krijgt toebedeeld want dat verdient hij wel. Maar als je kijkt dat races in Kansas, Chicagoland en Kentucky altijd zeer succesvol waren omdat ze altijd zeer goed werden bezocht en dat sinds Bernard aantradt, er geen kip meer te vinden was in de tribunes zegt wel wat.. Het is dan ook geen wonder dat de ISC het niet had op Bernard en dat vervolgens alle banen van ISC in 2011 van de kalender verdwenen. Kentucky zou het nog een jaar uithouden maar na opnieuw lege tribunes in 2011 verloren we deze race ook nog eens een keer.. Wel heeft Bernard er goed aan gedaan door Fontana terug te brengen naar de kalender voor 2012, maar guess what; Er zat opnieuw bijna niemand en daarom heb ik over Pocono ook mijn twijfels. Iedereen mag van mij zeggen wat 'ie wil over Tony George, maar hij zorgde wel voor volle tribunes en dat is wat Bernard echt totaal niet is gelukt, niet bij de ovals. Baltimore daarentegen was wel weer heel erg succesvol maar als je de tribunes in Sonoma afgelopen jaar zag.... Zat ook gewoon bijna niemand en dat zegt iets over hoe de races worden gepromoot. Ik kan me herinneren dat iemand op een forum na de race op Chicagoland Speedway in 2010 zei dat als je in Chicago woonde en geen IndyCar fan was, je gewoon niet wist dat er een race zou worden verreden op de Chicagoland Speedway en dat zegt heel veel over de promotie van die race denk ik.

Excuses voor het feit dat ik deze reactie in twee delen plaatste, ik drukte per ongeluk op Bericht versturen bij de vorige..

Wolf_pd, 30-10-2012, 19:19

Ik mag toch hopen dat Tony George niet terugkomt in de rol die Bernard had. Als je de commentaren op de verschillende Amerikaanse forums leest...

fanvanindycars, 30-10-2012, 21:17

@heliofan3:Zo erg heb ik mij er nu ook niet in verdiept.Wist niet dat hij puur en alleen was aangesteld om de races te promoten.Als je als inwoner van Chicago niet op de hoogte wordt gebracht van het feit dat er een race wordt gehouden dan is dat een slechte zaak ja!Verder had ik wel het gevoel dat de series steeds meer de goede kant op gaat.Hopen dat deze stap niet een stap achteruit wordt!

heliofan3, 30-10-2012, 21:59

@fanvanindycars: Hij is niet degene die de races moet promoten, maar hij is wel degene die ervoor moet zorgen dat ze gepromoot worden zegmaar.. En dat deed George gewoon een stuk beter denk ik, verder heeft hij de series wel de goede kant opgebracht, maar hij was in eerste instantie aangesteld om de sport populairder te maken en dat is hem helaas niet gelukt.

Patrick, 30-10-2012, 21:59

Het was de taak van Randy om de IndyCar Series aantrekkelijker te maken voor de fans, zodat de interesse onder de fans toe zou nemen, waarmee de klasse voor sponsors interessanter zou worden en er weer groei zou komen.

Races promoten staat daar volledig buiten (behalve Vegas vorig jaar). Er wordt met verschillende promotors gewerkt en voor de ISC circuits is het de ISC die zelf de promotie op zich neemt. Echter liggen de prioriteiten van de ISC niet bij het promoten van IndyCar, maar NASCAR. Deze promotors deden niet goed genoeg hun werk en gecombineerd met de sanction fees die ze moesten betalen, werden deze banen van de kalender gehaald. Homestead was een gelijk geval (ook ISC) en Kentucky was gewoon 'all about the money'. Wanneer ze een grote titelsponsor hebben, staan ze weer op de kalender (net als wat met Houston is gebeurd).

Onder de promotors was er wel onenigheid dat bijv. Milwaukee een schijntje aan IndyCar moet betalen voor een race, terwijl anderen diep in de buitel moeten tasten. Dit was één van de dingen die Bernard kwalijk werd genomen.

Van Sonoma weet ik geen cijfers, maar als ik het goed heb is dat nooit een hoogvlieger geweest qua bezoekersaantallen.

Fontana was dit jaar zeker niet vol, maar voor een eerste editie die ook nog onder veel te warme omstandigheden werd verreden, was het niet slecht. Dit soort dingen hebben tijd nodig om weer wat op te bouwen.

Persoonlijk vind ik het een bijzonder kwalijke zaak dat Bernard aan de kant is geschoven. Ondanks dat ik oorspronkelijk niet zo’n voorstander van zo’n ‘cowbow’ was, was het tenminste wel iemand zonder historie met de IRL of Champ Car kant en dat was nodig om de serie één te maken. Vervolgens had hij een grote hoeveelheid troep uit de split en teambazen die er niet tegen kunnen dat er ‘outside the box’ wordt gedacht. Zoals Penske maandag tegen AP aangaf, je kunt een bedrijf niet binnen drie jaar omvormen tot een winstgevende zaak met veel fans, dat heeft tijd nodig. Om iets beter te maken moet je dingen proberen en sommige dingen werken, sommige dingen niet. Als je daar als teambaas/promotor niet mee om kunt gaan, is het tijd om te gaan dammen.

Als laatste had ik gisteren nog wat onderzoek gedaan naar de Raad van Bestuur van Hulman & Company, de mensen dus verantwoordelijk voor het aanstellen / ontslaan van CEO’s. Dit bestuur bestaat uit de Hulman/George familie (4 van de 10 leden), welke buiten de IMS 0,0 ervaring met autosport hebben, en 6 lokale zakenmensen uit Indiana, eveneens 0,0 autosportervaring buiten de IMS. Is zo’n ongekwalificeerde groep wel in staat om belangrijke beslissingen voor een nationale/wereldwijde raceklasse als IndyCar te maken??

Wolf_pd, 01-11-2012, 17:58

Is bekend wat de stemverhouding was? De verwachting van Robin Miller was (niet dat alles wat hij zegt volledig serieus moet worden genomen Knipoog) dat juist die lokale business mensen Bernard in het zadel zouden houden.


Barber Motorsports Park
Barber Motorsports Park
Maandag - 2 November
 16:00 Sessie 1

Barber Motorsports Park
1. R. VeeKay 1:05.615
2. C. Herta 1:05.738
3. P. O’Ward 1:05.905
4. A. Rossi 1:06.017
5. J. Harvey 1:06.099
Volledige uitslag

IndyCar Series stand

Officiële sites